20 دسامبر 2021- مداخله سبک زندگی فشرده با ورزش فراوان به افراد مبتلا به پیش دیابت کمک می‌کند تا سطح قندخون خود را طی سال‌ها بهبود بخشند و در نتیجه ابتلای خود به دیابت نوع 2 را به تاخیر بیاندازند یا حتی از آن پیشگیری کنند. به ویژه، افراد مبتلا به پیش دیابت که دارای بیشترین خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند از فواید زیادی با مداخله سبک زندگی فشرده، بهره مند می شوند. اینها نتایج مطالعه ای است که به ارزیابی مداخله سبک زندگی در پیش دیابت (PLIS) در 8 سایت از مرکز تحقیقات دیابت آلمان(DZD) در سراسر آلمان پرداخته است. نتایج این مطالعه، اکنون در مجله ی Diabetes منتشر شده است.

ورزش بیشتر و رفتارهای غذایی سالم، به بسیاری از افراد مبتلا به پیش دیابت کمک می کند تا سطح قند خون خود را عادی کرده و از ابتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری کنند. با این حال، همه از مداخله سبک زندگی معمولی[1] (LI) سود نمی برند. مطالعات اخیر نشان می دهد که در حال حاضر افراد مبتلا به پیش دیابت، بر اساس پروفایل های خطر متفاوت به زیرگروه های مختلفی تقسیم می شوند. بنابراین، محققان مرکز تحقیقات دیابت آلمان (DZD) در یک کارآزمایی تصادفی کنترل‌شده ی چند مرکزی بررسی کردند که آیا افراد مبتلا به پیش دیابت و در معرض خطر بالا از تشدید مداخلات سبک زندگی سود می‌برند؟ و چگونه افراد با خطر پایین با مداخلاتمعمولی سبک زندگی در مقایسه با عدم تغییر در سبک زندگی، تحت تأثیر قرار می‌گیرند؟

مداخلات سبک زندگیبرای افراد در معرض خطر کم و افراد پرخطر، 12 ماه به طول انجامید و دوره پیگیری تا دو سال پس از آن ادامه داشت. در مجموع 1105 فرد مبتلا به پیش دیابت در سایت های مختلف مطالعه در آلمان مورد بررسی قرار گرفتند و به فنوتیپ پرخطر یا کم خطر بر اساس ترشح انسولین، حساسیت به انسولین و محتوای چربی کبدی، تقسیم شدند. 82 درصد از شرکت کنندگان تا انتها در این مطالعه ماندند.

ورزش بیشتر باعث بهبود قند خون و معیارهای متابولیکی قلبی می شود

افراد پر خطر - این افراد انسولین خیلی کمی تولید می کنند یا از کبد چرب با مقاومت به انسولین رنج می برند - به طور تصادفی طبق برنامه پیشگیری از دیابت DPP))، مداخلاتمعمولی سبک زندگی یا مداخله فشرده تر را دریافت کردند که میزان ورزش در آن دو برابر ورزش در مداخلاتمعمولی سبک زندگیبود. نتایج نشان داد که ورزش بیشتر، یعنیLI فشرده تر، به افراد در معرض خطر کمک می کند تا سطح قند خون و سطوح معیارهای متابولیکی قلبی خود را بهبود بخشند و محتوای چربی کبدی خود را به محدوده طبیعی کاهش دهند، مداخلاتمعمولی سبک زندگی، در این افرادکمتر موثر بود.

شرکت کنندگان کم خطر، یکLI معمولی را تکمیل کردند یا در یک گروه کنترل شرکت کردند، که فقط یک بار مشاوره مختصر دریافت می کردند.

پس از سه سال، "احتمال عادی شدن تحمل قند در شرکت‌کنندگان باLI معمولی، نسبت به افراد گروه کنترل بیشتر بود."

تفاوت چندانی در حساسیت و ترشح انسولین، میزان چربی کبد و خطر قلبی متابولیک در این افراد نسبت به گروه کنترل، مشاهده نشد.

مداخله سبک زندگی بر اساس فنوتیپ خطر، پیشگیری از دیابت را بهبود می بخشد

پروفسور Andreas Fritsche از موسسه تحقیقات دیابت و بیماری های متابولیک هلمهولتز مونیخ در دانشگاه توبینگن (IDM) و از دپارتمان دیابت، غدد درون ریز و نفرولوژی(به مدیریت پروفسور آندریاس بیرکنفلد) در بیمارستان دانشگاه توبینگن، گفت: نتایج مطالعه ما نشان می دهد کهLI فردی بر اساس فنوتیپ خطر برای پیشگیری از دیابت مفید است. برای پیشگیری موفق، ما باید بیماران پرخطر را در آینده شناسایی کنیم و بر ارائه مداخلات فشرده ی سبک زندگی به آنها تمرکز کنیم.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20211220/Intensive-lifestyle-intervention-benefits-individuals-with-high-risk-prediabetes.aspx

 



[1]conventional lifestyle intervention